Sociaal

Onze school werkt hard aan een pestvrije een fijne schoolomgeving voor alle leerlingen.

Een pestvrije kleuterschool met Cas en Lisa

Wat?

Groei mee met Cas en Lisa is een lessenpakket dat kleuters helpt groeien in hun communicatievaardigheden, hun zelfvertrouwen en hun empathisch vermogen.

Hoe werkt het?

De kinderen leren van de figuren Cas en Lisa aan de hand van verhalen, poppenspel, prenten.
De 2 figuren groeien met hen mee doorheen de kleuterklas.
Elke maand werken we rond een nieuw thema.

Meer info: www.uitgeverijaverbode.be/casenlisa-Info

Een pestvrije lagere school met KiVa:

Wat?

KiVa is programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen. Het programma zet in op positieve groepsvorming, zodat ieder kind met plezier naar school gaat.

KiVa is ontwikkeld aan de universiteit van Finland en betekent ‘fijn’. Wij gaan dan ook voor een fijne school voor iedereen.

Voordelen van Kiva

Met de KiVa-lessen worden de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen gestimuleerd. Zo verbetert het de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school.

• Op schoolniveau zorgt KiVa voor een respectvolle cultuur waarin positief gedrag de norm is.
  • Op klassikaal niveau biedt KiVa ondersteuning voor klassenmanagement.
  • Op individueel niveau wordt gewerkt aan de sociale vaardigheden en de sociaal emotioneel ontwikkeling.

Zo gaan we tewerk

• In het begin van het schooljaar zetten we extra in op een goede groepsvorming.
  • We geven wekelijk KiVa-lessen in elke klas. We doorlopen 9 thema’s per leerjaar.
  • We zorgen voor extra KiVa tijdens de anti-pestweek.
  • We organiseren zorguren speciaal voor gesprekken met kinderen die emotioneel in de knoop liggen en om ruzies en pestsituaties uit te klaren.
  • Vanaf het 4de leerjaar komt ook sociale media en veilig online aan bod.

Meer info: www.kivaschool.be/

Naar top